
Google na své oficiální stránce informoval o tom, že od 10. ledna začne už předem avizovanou penalizaci webových stránek, které používají vyskakovací okna. V praxi to znamená, že na webových stránkách, kde návštěvníkům znemožňují jednoduchý přístup vyskakovací okna (tzv. pop-up), nebudou dosahovat dobré umístění ve výsledcích vyhledávání. Společnost Google zároveň dodala, že v případě webových stránek s pop-up okny je pouze jedno z několika set kriterií, na které Google přihlíží při pořadí ve výsledcích vyhledávání. Například webová stránka s relevantním obsahem může dosahovat dobré pozice ve vyhledávači i přesto, že používá vyskakovací okna.
Jaké ponaučení z toho plyne pro SEO optimalizátory web stránek? Musí dávat pozor na to, aby nebyly reklamy na webu agresivní, jinak bude Google penalizovat posunutím ve výsledcích vyhledávání na nižší pozice.
Ve světě SEO optimalizace, kde probíhá tvrdý boj o každou pozici, může být rozhodující to, že Google téměř jistě posune web na nižší pozici pouze kvůli tomu, že se na webové stránce používají vyskakovací okna.
Faktem je, že návštěvníky mimořádně ruší, když po načítání/nebo během prohlížení webu vyskočí vyskakovací okna a že používáním vyskakovacích oken se návštěvníkům dají efektivně vnucovat informace, protože ať už chtějí nebo nechtějí, vidí obsah pop-up oken. Zároveň je pravda, že vyskakovací okna zakrývají hlavní obsah webové stránky a návštěvník neklikl na danou stránku proto, aby se tam setkal s různými agresivními reklamami. (V dnešní době je to, že se na webových stránkách nacházejí reklamy takovou samozřejmostí, jako jsou reklamní přestávky pro diváka televizního programu.)
Penalizace webu za používání vyskakovacích oken se zatím týká pouze stránek v mobilním vyhledávání. To je zneklidňující zejména pro smartfóny, protože mnozí návštěvníci na prohlížení nepoužívají Wi-Fi připojení, ale mobilní internet, a právě reklamy vyčerpají část jejich mobilních dat.
Google bude penalizovat webové stránky, které používají vyskakující okna, kde:
● jsou vyskakovací okna příliš velká a zakrývají většinu obsahu – nezávisle na tom, že se pop-up okna objeví ihned nebo se zpožděním.
● jsou reklamy, které vyzývají návštěvníky na instalaci různých aplikací a až po zrušení/ zavření se dostanou k hlavnímu obsahu webu.
● se hlavní obsah zobrazí až po odkrytí, protože obsah, který návštěvník hledal, se objeví až pod vyskakovacím oknem.
● vyskakovací okno vyskočí až po odkrytí.
Google zároveň určil i výjimky, kdy používání vyskakovacích oken nepenalizuje a nepovažuje je za obtěžující. Jsou to:
● pokud informujete návštěvníka o tom, že webová stránka používá soubory cookies, co je v souladu s legislativou
● pokud se používají z náboženských důvodů
● vyskakovací okna se objeví při opuštění webové stránky (exit pop-up)
Google dodal, že se penalizace nevztahuje na celý web, ale pouze na samotnou stránku s vyskakovacím oknem. Důležité je zdůraznit, že Google zajímá pouze to, s čím se návštěvník, který přichází na web, ve výsledcích vyhledávání setká na dané webové stránce. Google i nadále povoluje pop-up okna, která nezakrývají obsah webové stránky.
Vyplatí se věnovat pozornost tomu, co Google penalizuje a co ne, a na základě toho se rozhodnout, v jaké formě se vyskakovací okno objeví na dané web stránce.